Kinderopvang Humankind wilde haar medewerkers tijdens een landelijke studiedag inspireren rondom het thema ‘Loose Parts’. De ruim 200 deelnemers werden op een actieve manier aan het denken gezet over het spelen met losse materialen.
In deze lezing ontdekten zij de kracht van materiaal met een open einde, dat kinderen zelf invullen, verzamelen, verplaatsen en ontdekken. Geen klassiek speelgoed, maar alles wat in de 'echte wereld' te vinden is. Tijdens de lezing kwam aan bod:
Kinderopvang Humankind wilde haar medewerkers tijdens een landelijke studiedag inspireren rondom het thema ‘Loose Parts’. De ruim 200 deelnemers werden op een actieve manier aan het denken gezet over het spelen met losse materialen.
In deze lezing ontdekten zij de kracht van materiaal met een open einde, dat kinderen zelf invullen, verzamelen, verplaatsen en ontdekken. Geen klassiek speelgoed, maar alles wat in de 'echte wereld' te vinden is. Tijdens de lezing kwam aan bod:
Takken worden lepels voor de heksensoep, buizen worden knikkerbanen en dozen worden slaapkamers voor de pop. Als kinderen spelen, vullen ze dat het liefst zelf in. Dan gaan ze ontdekken, voelen en beleven. Loose Parts Play – spelen met losse materialen – geeft kinderen ruimte voor eigen initiatief, voor zelfgestuurd spel. Deze waardevolle vorm van spelen zou daarom een vaste plek moeten krijgen in het speelaanbod van elke kinderopvanglocatie.
Dorien König werkt als leerkracht van groep 7 & 8 bij Montessorischool Rhenen. Hier spelen ze nu ruim een jaar met loose parts op het schoolplein tijdens buitenspeeltijd. “Deze manier van spelen werkt verbindend,” vertelt zij enthousiast. “Ik zie kinderen van alle leeftijden samen spelen. Ook kinderen die niet per se vrienden zijn. Nieuwsgierigheid brengt hen samen.”